Skip to content
Powrót

Jakie są korzyści z robotyzacji procesów biznesowych?

Na tak postawione pytanie można odpowiedzieć krótko. Przymiotnikami wartościującymi, np. ogromne, niebagatelne, atrakcyjne, długo by mnożyć. A przymiotnikami segmentującymi: ekonomiczne, społeczne, zdrowotne. Tu mnożyć można krócej. To dla wszystkich jasne. Klienci oczekują jednak konkretów, co zrozumiałe, dlatego spróbujmy nieco materię uporządkować. Skupmy się tylko na procesach biznesowych, w których człowieka wspiera software’owy robot umieszczony na biurku lub pod biurkiem, w obudowie peceta (czyli komputera osobistego, bo to zapomniane słowo), a najdalej na serwerze (w serwerowni albo chmurze).

Korzyści ekonomiczne firmy z robotyzacji pozostają w pierwszym rzędzie ekonomicznymi, ale w odniesieniu do pracownika korzyści będą się przeplatać, współistnieć i stymulować. Nawet więc zapominając o teoriach z nauk społeczno-ekonomicznych, nie będziemy próbowali ich rozdzielić, bo nie dalibyśmy rady.

Korzyści pracownika?

Być może Uważna Czytelniczko, Wnikliwy Czytelniku, żachnęłaś/żachnąłeś się na myśl o korzyściach ekonomicznych pracownika, który może stracić część zadań (i zarobków) albo nawet pracę. Gdzie niby ta jego korzyść – zapytasz. Od tego więc zacznijmy, przypominając wątek z poprzedniego wpisu „RPA nie zabierze Ci pracy”. Dla nikogo, kto chce pracować, pracy nie braknie. A automatyzacja otwiera nowe możliwości przed każdym. Nowe możliwości to też nowe perspektywy zarabiania.

Przypomnijmy: W podejściu do RPA (Robotic Process Automation) zakłada się stosowanie – w miejsce pracownika – dedykowanego oprogramowania (robota software’owego) do obsługi powtarzalnych, wieloseryjnych działań.

Znajomy podpowiedział mi, że ludzie przejęli tryb działania maszyn cyfrowych i już nie czytają tekstów na ekranie, tylko je skanują. Dlatego, żeby ułatwić im zaczytywanie danych, warto korzystać z list punktowanych. To próbuję.

Korzyści ekonomiczne i społeczne, które przynosi wdrożenie robota w firmie:

  • poprawa jakości obsługi klientów;
  • większa samodzielność biznesu w automatyzowaniu;
  • nowe kreatywne pomysły i innowacje;
  • mniejsze znużenie/wypalenie pracowników;
  • poczucie efektywnie wykonanej roboty;
  • udokumentowanie procesów;
  • optymalizacja procesów;
  • i wiele, wiele innych, zależy z jakiej perspektywy i na jaki obszar spojrzeć.

Nie starałam się jakoś ustalić hierarchii tych wartości, bo dla każdego waga poszczególnych korzyści może być (i będzie) inna. Każdy z punktów można rozwinąć i wzbogacić interesującym przykładem. Zachęcam do zabawy, w której za punkt wyjścia proszę najpierw przyjąć coś irracjonalnego, na przykład Punkt Obsługi Klienta u Bram Raju, a później podstawić jakiś dział swojej organizacji.

A potem proszę nie myśleć o spisaniu wniosków w skecz kabaretowy albo stand-up „Robot świętego Piotra” tylko spróbować oszacować korzyści. Korzyści swojej firmy (!), nie PHU „Raj” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.

W obliczeniach proszę oprzeć się na potwierdzonych wieloma analizami wskaźnikach:

  • praca robota (biurowego) jest 15x SZYBSZA niż praca człowieka,
  • robotyzacja powoduje REDUKCJĘ kosztów pracy o 40-75%,
  • automatyzacja przynosi 25% ODZYSKANEGO CZASU pracowników,
  • robotyzacja oznacza 100% WYELIMINOWANYCH BŁĘDÓW,
  • DYSPOZYCYJNOŚĆ robota wynosi 24/7/365.

Na zakończenie przed oczami wyświetlą się nam dwie wielkie tablice:

CZAS = PIENIĄDZ

BŁĄD = KOSZT

Czy trudno jest takie rozwiązania wprowadzić i takie korzyści osiągnąć? Jeśli zacznie się od RPA (a od tego wszystko się zaczyna), to absolutnie nietrudno. Łatwiej i taniej niż się powszechnie uważa. Ponieważ powszechnie uważa się, że trudno i że drogo, to musimy konsekwentnie obalać ten mit i powtarzać kluczowe informacje.

Wdrożenie rozwiązań klasy RPA:

  • nie wymaga wprowadzania modyfikacji w już istniejących systemach informatycznych (w szczególności w ich interfejsy);
  • nie wymaga przebudowy procesów występujących w przedsiębiorstwie. Narzędzia RPA działają na poziomie interfejsu użytkownika (GUI) – tak, jak robią to operatorzy – ludzie;
  • wymaga tylko otwarcia się na nowe. Niezastąpione i nieodwracalne.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *